Inspire 2 s X5S kamerou

« zpět

 

Drony jsem používal od dob prvního okouzlení Phantomem 3 Adv ve všech následujících řadách stále intenzivněji pro zachycení motivů, které vidí jenom ptáci. Jako fotograf. Možná je tedy trochu s podivem, že u mne nakonec přistál i Inspire 2, který má nálepku "filmařský", má to ale své důvody. Za prvé mne filmařina baví víc a víc a on Inspire jenom filmařský dron není. Ty pravé vypadají totiž úplně jinak. 

Inspire_Bouzov_2019_fin_7

Inspire 2 od čínských DJI je na trhu už dost dlouhou dobu, release date se odehrál 15.11.2016 spolu s Phantomem 4 Pro a zatímco Phantom zamířil se svým povedeným 1" snímačem od Sonyho a slušnou kamerkou do kategorie "poloprofi", Inspire 2 je dostupné řešení pro lokální profesionály ale ještě i pro opravdové nadšence s požadavky na kvalitu záznamu, která neudělá ostudu ani na velkém plátně. A v realitivně uchopitelné cenové kategorii. 

v textu

Phantom 4 Pro byl zásah do černého  a je opravdu povedený, ale možnosti 1" snímače jsou prostě omezené. Jako fotograf na svých cestách používám profi fullframe techniku, aktuálně od společnosti Canon, schopnou pracovat v mrazech finského severu, vlhku kolumbijského deštného pralesa i v prachu a písku namibské pouště a bylo tedy jen otázkou času, kdy se začnu poohlížet po něčem lepším.

Inspire 2 byl tak logickou volbou. Ono taky není moc z čeho vybírat.

Zatímco Phantom 4Pro je all in one řešení, Inspire je modulární systém, z čehož pro fotografa a filmaře plyne ta největší výhoda - výměnné objektivy a  výběr ze dvou typů kamer, X5S s 4/3 snímačem od Sonyho a X7 s APS-C snímačem.  

X7 kamera má 24.2Mp APS-C (23.5×15.7mm) CMOS snímač () a lepší dynamický rozsah, téměř 14Evs (13,9), v hodnocení překonává i fullframe Canon 6DmkII ... pokud by tato kamera měla kompatibilní bajonet s některou se známých značek, tak by to byl hit, ale bohužel, díky konstrukci kamery a posunutí snímače blízko k bajonetu (16,8mm) muselo DJI i vyvinout 4 speciální objektivy s jinou optickou konstrukcí, od 24 mm, 36 mm, 53 mm do 75 mm v ekvivalentu 35 mm a f 2,8. A ty objektivy nejsou pro fotografii nic moc.

Porovnání kamer DJI na DxOMark:

v textu

Já zvolil cestu s levnější, ale pořád velmi dobrou X5S kamerou, která je osazena 4/3 CMOS snímačem (Sony) a možností použít relativně levné MFT objektivy od Olympusu / Panasonicu nebo Laowy.  Poměr cena / výkon systému s X5S je pro mne aktuálně mnohem vyšší.   
S kamerou X5S jsou k 09 / 2019 použitelné objektivy: 

  • Laowa 7.5mm
  • DJI MFT 15mm
  • Olympus 9-18mm
  • Olympus 12mm
  • Panasonic 15mm
  • Olympus 17mm
  • Olympus 25mm
  • Olympus 14-42mm
  • Olympus 45mm
  • Panasonic 14-42mm
  • Panasonic 45-175mm

Použitelnost je podmíněna možností vyvážení objektivu a některé těžší skla již dávají pokouřit gumovým závěsům gimbalu.  Zvýraznil jsem ty skla, které považuji za nejlepší.

Mlhy_Inspire_1_2019_fin_66


Specifikacím se vyhnu, ty jsou snadno dohledatelné a po 3 letech asi notoricky známé. On je to opravdu už v branži staroch, ale nadčasovost designu je vidět - na Inspire 3 čekáme a čekáme, snad prý v polovině roku 2020 ... on DJi řešil teď jiné problémy, spojené s legislativními omezeními...


Jak se Inspire používá ?

Profesionálně. Jako hobby stroj nemá téměř smysl. Finančně je to raketa, je to těžký (4,25 kg) a hlučný stroj, vzbuzující pozornost, špatně se přenáší, auto jako součást výbavy je skoro nutností a oprávnění k létání, evidence na UCL a pojištění jsou zcela nezbytné..kdo si ho koupí, asi má jasno, k čemu ho chce. Pro radost, jasně :) !  

Je to prostě létající bezzrcadlovka..

Hlavním benefitem je obrazový výstup a ovládání obecně. Inspire se ve vzduchu pohybuje rozvážněji, poryv větru ho hned tak nerozhodí, strvačné hmoty jsou znát. Přitom umí být pěkně rychlý..94 km/h je pěkný frkot. Opět nechci opakovat recenze, kterých je na webu mraky, jen poznamenám pár plusů a minusů ze svého pohledu: 

Mlhy_Inspire_1_2019_fin_22

Kamera X5S: takový létající CSC nižší až střední třídy, obrazově je srovnatelná se všemi bezzrcadlovkami s 4/3 snímačem vyrobenými  okolo roku 2016 a později, od Olympusu je mírně lepší jen poslední Olympus OM-D E-M1 Mark II  - tady je již nejspíš vidět fyzikální omezení, dané velikostí buněk snímače. Ale že bude obrazově stejně dobrý jako vlajková loď Canonu 1D MkIV (sice z roku 2009, ale APS-H a vůbec .. ). Elektronika je umístěna v samostatném bloku v těle dronu zcela mimo snímač a objektiv a obsahuje  procesní elektroniku CineCore 2.1 která umí to, co neumí CSC zrcadlovky - pořizovat záznam až v rozlišení 5,2 K@30fps  ve formátu Aple ProRes a Cinema DNG.
A to je smysl tohoto stroje - pořídit záznam, který je editovatelný v postprodukci a profesionálně použitelný...DJI X7 je parametrově lepší ve všech ohledech a je jistě lepší pro čistou  filmařinu, ale X5S umí z obou světů hodně. Díky výměnným a lepším objektivům od Olympusu je použitelnější na foto i přes nižší EV rozsah snímače. S tím se počítá a fotíme s expozičním bracketingem.

Bohužel X5S postrádá mechanickou závěrku..pozor tedy na fotografování za letu. Na mapovací funkce je stejně nejlepší Phantom 4 Pro... citlivost ISO končí na hodnotě 3200 ale 1600 je pořád velmi dobře použitelné. Světelná skla  (f2, 1,8) jsou výhodou pro podvečerní snímky, ISO je redukovatelné velmi dobře v postprocesu např. za pomoci pluginu od Topaz  Labs. DeNoise AI si s šumem poradí úplně perfektně. 

Mlhy_Inspire_1_2019_fin_25 


Inspire 2 vydrží ve vzduchu cca 20 minut. Víc ne. Doporučuji si dát varovný limit na 30 % kapacity baterií, rychle to ubývá a s nízkou kapacitou se můžete dočkat dost záludného chování dronu. Můj při cca 15 % odmítal přistát a při 6% jsem ho naštěstí chytil. Odmítal se vypnout a stál na místě, musel jsem vyhodit baterie...

Baterie jsou samozahřívací, dvojité a pěkně drahé. Doporučuji alespoň 4 páry, tedy cca 60 minut ve vzduchu... a dporučuji přikoupit nabíjecí sadu, jedna nabíječka zvládne 2 baterie za cca 90minut. 

Nabíjení v autě přes měnič napěti je možné a funguje, pokud již máte, není třeba dokupovat originál od DJI. Belkin AC Anywhere 300W nabíjení přes originál trafo zvládá, ale má toho plné kecky. Dioda přetížení poblikává při vypnutém motoru a 2 bateriích v nabíječce...při nastartovaném motoru funguje korektně. Škoda Octavia III...nevím, zda je lepší originál nabíječka od DJI, ale tyhle externí mají krokodýlky přímo na napojení na autobaterii..a já ho mám na cesty po Africe.

Nikdy jsem neměl problém s horizontem, ač si na to stěžovalo hodně uživatelů. Můj je rovně.

Odolnost  pevných skel (Olympus 12 / 25 / 45) v prostisvětle je ..no...slušná. Taková příjemná, nedělá hnusné fleky ale spíš záři. Plně použitelné. Na coating canoních skel to nemá ale ani náhodou. V protisvětle je samozejmě nutné sundat všechny filtry...každý to jen víc kazí. Prezentované snímky jsou všechny pořízené X5S kamerou a Oly 12 /2,0 nebo 25 / 1,8 ...

 Inspire_strom_fin_23

Inspire je hlučný. Fakt dost. Kupodivu nejméně při letu vzhůru, nejvíce při klesání nebo visu. Je to hlubší hukot, ale intenzivní.  Ono se není čemu divit, taky to není žádný drobek. Je potřeba s tím počítat a také s pozorností, kterou to vyvolává.

 


doplnění bude následovat, už na to nevidím ... :(

 Inspire_strom_fin_30

zajímavé odkazy: 

rozebraný Inspire 2 

film natočený celý na Inspire 2 : The Circle

firemní prezentace: kamera X5S

 

Počet komentářů celkem: 0


NAŠI KLIENTI
VEOLIA ENERGIE, a.s. | Národní památkový ústav | UPOL | Olterm & TD Olomouc | Wellness & Spa Boutique Hotel Villa Memories | Realitní České Spořitelny / Finesa | Ateliér Polách & Bravenec| a další

webové stránky od r3d.cz